پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4181
-
الف
+

نمایش ‌افغانی توجه مخاطبان را جلب کرد

نمایش «سیاه موی و جلالی» در ایران بر روی صحنه رفت.

نمایش «سیاه موی و جلالی» به نویسندگی و کارگردانی کاوه آیریک از افغانستان با موسیقی زیبا و سنتی افغانستانی به خوبی توانست مخاطبان را جلب خود کند.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از خبرگزاری فارس، نمایش «سیاه موی و جلالی» به نویسندگی و کارگردانی "کاوه آیریک" از افغانستان انتهای هفته در هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی به نمایش در آمد.

این نمایش جزء نمایش‌های آسیایی است که در بخش بین‌الملل جشنواره امسال اجرا شد.

افسانه سیاه موی و جلالی اولین تئاتر عروسکی نخی در افغانستان است که قدمتی 100 ساله دارد. داستان جوانی به نام جلالی که در ولایت غور که قبلا جزء حکمرانی هرات به شمار می رفته و حالا یک ولایت مستقل شده، روی داده است.

جلالی برای تحصیل از غور به هرات آمده شبی در خواب دختری زیباروی را می‌بیند و به او دل می‌بندد، جلالی بعد از بیدار شدن شیفته سیاه موی می‌شود و به دنبال او می‌گردد تا سیاه موی را در واقعیت پیدا کند. خانواده سیاه موی و جلالی به این پیوند راضی نمی‌شوند و جلالی عاشق و شیدای او سر به بیابان می‌گذارد و شروع به سرودن دو بیتی می‌کند. خانواده جلالی او را به سفر فرستاده و جلالی بعد از فرار کردن به شهرهای سمرقند و بخارا و جاهای دیگر عشق او نسبت به سیاه موی عمیق تر می‌شود.

در نهایت شعرهایی که او می‌گوید بر سر زبان‌ها می‌افتد و قصه این دو عاشق تبدیل به افسانه می‌شود که گرمابخش مهمانی و محافل مردم است. خانواده سیاه موی و جلالی آخر راضی به پیوند آنها می‌شوند و جلالی و سیاه موی با هم عروسی می‌کنند و بعد از نه ماه زندگی مشترک جلالی مریض می‌شود و می‌میرد. 

از جلالی 1707 دو بیتی به جا مانده که به صورت پراکنده در بعضی از کتاب‌ها جمع آوری شده است. قصه سیاه موی و جلالی را قصه رومیو و ژولیت افغانستان می‌نامند.

این نمایش بدون کلام و تنها با موسیقی سنتی افغانستانی و نواختن سه تار همراه شده و تمام پرده‌های نمایش با موسیقی سنتی افغانی و حرکات عروسک‌های نخی جلالی، سیاه موی و چند کاراکتر دیگر صورت گرفت.

این نمایش در تالار حافظ به صحنه رفت و دکور صحنه به همراه نورپردازی مناسب تدارک دیده شده بود و تنها نکته شاید بتوان فاصله زیاد بین پرده‌ها و سکوت بینشان را اشاره کرد که در این زمینه می‌بایست تدبیر بیشتری اندیشیده می‌شد.

در نهایت نمایش افغانستانی با تلاش این گروه تئاتر می توانست توجه مخاطبان را در جشنواره تئاتر عروسکی جلب کند.

س م/ ط ه

نظر شما
ارسال نظر